ABA Bandenservice Stolwijk

Hoe overtuig je een transporteur van vernieuwde banden? Bandenservicespecialist Ben Kasbergen laat in een goed gesprek zijn zelfontwikkelde rapportage zien. Hoe werkt dat?

Ben Kasbergen is sinds 2005 directeur/eigenaar van ABA Bandenservice Stolwijk. Hij overtuigde jaren geleden een groot transportbedrijf om naast nieuwe banden ook vernieuwde banden in te zetten. Ben Kasbergen: “Bij die organisatie leefde de behoefte om één keuze te maken voor het hele wagenpark. Misschien was achteraf wel het belangrijkste dat de inkoper bereid bleek om tijd in dit traject te investeren. We hadden snel hetzelfde doel voor ogen en hebben elkaar onderweg een paar keer nodig gehad, bijvoorbeeld toen een werkplaatschef ineens iets anders wilde. Toen het project onder controle was, lieten wij de getallen spreken: minder kosten, kleinere CO2-voetprint, beter rendement en geen stijging van het aantal pechgevallen.”

“Investeer tijd”
Met vernieuwde banden heb je grip op de kosten en draag je bij aan een beter milieu. Volgens Ben Kasbergen weten veel bedrijven dat ze hun CO2-voetprint moeten verkleinen en willen ze dat ook. “De eerste stap is een goed gesprek. Ik maak vernieuwde banden vaak een onderdeel van de offerte, zodat ik er wel over moet beginnen. Maar als je een nieuwe klant nog moet winnen en je begint gelijk over vernieuwde banden, dan neemt zo’n transporteur naar zijn gevoel twee keer een risico: de eerste keer door met een nieuwe leverancier in zee te gaan en de tweede keer door met vernieuwde banden te rijden. Je kunt beter eerst de klant winnen en daarna voorstellen om één auto op vernieuwde banden te zetten. Dan raakt de klant ermee bekend en als het goed blijft gaan, dan kun je er daarna een beleidskwestie voor het hele wagenpark van maken.”

Lagere kosten voor pechservice
Per debiteur en boekjaar brengt Ben Kasbergen alle parameters onder in een zelfontwikkelde rapportage, zoals het percentage vernieuwde banden, de totale kosten per eenheid, de kilometerkostprijs en de kosten van de pechservice. Ben Kasbergen: “Door deze en andere gegevens te registreren, kunnen wij niet alleen de kosten per boekjaar monitoren, maar ook de CO2-prestatieverschillen tussen nieuwe en vernieuwde banden in kaart brengen. Als je namelijk alleen nieuwe banden koopt, dan mis je de CO2-ontlasting van het productieproces van vernieuwde banden.” Opvallend is de ontwikkeling van de kosten voor pechservice bij de inzet van vernieuwde banden. Ben Kasbergen: “Als het aantal vernieuwde banden namelijk toeneemt, blijft in tegenstelling tot wat klanten verwachten het aantal pechgevallen vaak constant. Dat is een belangrijk argument, want veel transporteurs willen juist op dat punt geen risico’s lopen.”

Oproep aan collega’s
Ben Kasbergen heeft jarenlang bij een vernieuwingsfabriek gewerkt en kent dus alle aspecten van vernieuwde banden. Hij roept zijn collega’s op om verantwoordelijkheid te nemen en alleen kwaliteit te leveren. “Laat alleen Europese banden vernieuwen en stuur alleen karkassen naar de vernieuwingsindustrie waarvan je zeker weet dat ze door de keuring komen.” Ben Kasbergen verkoopt graag vernieuwde banden, maar als een transporteur uiteindelijk toch besluit om op nieuwe banden te blijven rijden, heeft Ben daar geen enkel probleem mee. “De vernieuwingsindustrie heeft ook versleten nieuwe banden nodig om banden te kunnen vernieuwen.”

“Laat je goed informeren”
Veel transporteurs hebben geen idee wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen koudvernieuwing en vorm- of malvernieuwing en kijken nauwelijks om naar keurmerk UN-ECE-R109, dat de kwaliteit van vernieuwde banden aantoont. Maar dat is toch belangrijk? Ben Kasbergen: “Ja, maar ik leg de techniek graag uit en neem alle mogelijkheden en consequenties door. Het enige dat een transporteur hoeft te doen is zijn agenda vrij te maken voor een gesprek; niet eenvoudig in een hectische en drukke wereld. Neem dus de tijd om je goed te laten informeren, want de voordelen zijn belangrijk: met vernieuwde banden kun je de kosten onder controle houden en bijdragen aan een beter milieu.”