Boonstra Transport

Boonstra Transport is een familiebedrijf in Haulerwijk, 95 jaar geleden opgericht door de grootvader van commercieel directeur Willem Boonstra. Inmiddels telt het bedrijf 155 werknemers en ligt de focus volledig op duurzaam ondernemen. Daar hoort rijden op vernieuwde banden uiteraard bij.

We streven ernaar het meest duurzame transportbedrijf te zijn

Boonstra Transport richt zich op nichemarkten en rijdt dagelijks met 105 à 110 vrachtwagens door heel Europa. Jaarlijks wordt ruim 12 miljoen kilometer afgelegd voor een trouwe en hechte klantenkring. Het soort transport varieert van levend pluimvee en containervervoer met aluminiumschroot, tot security transport en sierteelt. Het motto van het transportbedrijf: wat je doet, moet je goed doen. Daarbij gaat kwaliteit boven inkomsten. Een belangrijk onderdeel daarvan is verduurzaming. “We moeten een beetje zuinig zijn op deze wereld, grondstoffen zijn immers niet onbeperkt voorradig,” aldus Willem Boonstra (60). “In principe zit in elke investering in duurzaamheid een terugverdienmodel – het is ook gewoon ondernemerschap. Duurzaam betekent voor ons ook langdurig: beslissingen worden voor de lange termijn genomen.”
Zo heeft Boonstra in 2020 op alle beschikbare daken maar liefst 4400 zonnepanelen laten plaatsen – op 8000 m² aan warehouses, een werkplaats van 2000 m² en een kantoor. “We gebruiken slechts tien procent van wat we opwekken. Waarschijnlijk hebben we binnen vijf jaar de kosten daarvan terugverdiend.” Daarnaast worden de opslagloodsen verwarmd met aardwarmte. Oftewel warmtewinning door het onttrekken van aardwarmte uit de bodem door middel van lussen. In de zomer werkt het systeem omgekeerd en zorgt het voor verkoeling.

Zo zuinig mogelijk
Terug naar het transport. Ook daar geldt: als er iets wordt vervoerd, dan alleen zo zuinig mogelijk. Daarom rijdt Boonstra op vernieuwde banden, vanwege de CO₂-reductie en kostenbesparing. “We halen het maximale uit een band, om het hoogste rendement eruit te halen”, vertelt Henk Wijnsma (49), chef-werkplaats. “Onze vernieuwde vrachtwagenband kan in totaal tot wel één miljoen kilometer afleggen. Een ‘gewone’ vrachtwagenband haalt zo’n 400.000 kilometer. Reken het verschil maar uit. Voorheen werd alleen het loopvlak van een band vernieuwd, nu worden ook de zijkanten van de band meegenomen. Alleen het karkas wordt niet vervangen, maar wel in de fabriek middels een infraroodscanner gecheckt op afwijkingen, bijvoorbeeld in de staaldraden.”
“Om de kwaliteit te waarborgen worden al onze banden wekelijks gecontroleerd op inrijdingen, beschadigingen en slijtage.” De aard van transport heeft zeker invloed op de mate van slijtage, evenals het rijgedrag. “Banden van een vrachtauto die in de stad rijdt – en dus veel bochten maakt, vaak remt en optrekt – slijten een stuk sneller dan banden van een vrachtauto die op en neer naar Italië rijdt.”

De schoonste vrachtwagens
Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk CO₂ wordt uitgestoten, is er een chauffeurscoach. Elke week krijgen alle 125 chauffeurs een online ‘rapport’ over hun rijgedrag. Willem Boonstra: “Als een chauffeur veel stops heeft op een dag, moet hij wel de motor uitzetten – bijvoorbeeld. Doet hij dit niet, dan wordt hij daarop aangesproken. Het gaat vaak om simpele dingen. Want hoe minder brandstof je gebruikt, hoe zuiniger je rijdt, natuurlijk. Daarbij tanken we Traxx Zero, een hoogwaardige diesel die CO₂-uitstoot reduceert en de restuitstoot compenseert door middel van investeringen in duurzame energieprojecten in het buitenland, denk aan waterkrachtcentrales, het plaatsen van windmolens of een zonne-energieproject. Zo reduceren we net zoveel CO₂ als we produceren.”
Dat het bedrijf slaagt in haar streven zo duurzaam mogelijk te zijn, blijkt ook uit het wagenpark. Alle voertuigen voldoen aan Euro 6: de hoogste milieunorm van dit moment. “We rijden met de schoonste vrachtwagens die er zijn. Daar zijn we best trots op.”