“Elke klant maakt een andere afweging. Deskundig advies is daarom essentieel”
Jaarlijks verkoopt Eddy van Hemert van Profile Altena in zijn twee bandenservicebedrijven 15.000 truckbanden, waarvan een groot aantal is vernieuwd. Zelf begon hij zijn carrière in 1987 bij Martin van Wijk, medeoprichter van Profile Tyrecenter. Daar leerde hij alles over vernieuwde banden.
De truckbanden die Eddy verkoopt, levert hij vooral aan busbedrijven met contracten bij bandenfabrikanten. “In zulke contracten wordt het aantal vernieuwde banden vastgelegd”, legt hij uit. “Dus de keuze tussen nieuw of vernieuwd is dan al gemaakt.” Niet al zijn klanten kiezen echter voor vernieuwde banden. Van Hemert: “Het hangt af van de klant en het soort transport dat ze doen. Gaat het om koud‑ of warmvernieuwing? Heeft de transporteur contracten met bandenfabrikanten? Rijden ze internationaal of lokaal? En gaat het om volumetransport, gekoeld vervoer, bulkvervoer, of containervervoer? Zelfs regionale voorkeuren kunnen een rol spelen. De klanten van ons bandenservicebedrijf in Tilburg hebben andere voorkeuren dan die in Wijk en Aalburg. Deskundig advies is altijd essentieel.”
“Blijf vernieuwde banden promoten. Wie nu nee zegt, kan er volgend jaar anders over denken.”
Zoveel voordelen aan vernieuwde banden
Vernieuwde banden zijn voordeliger dan nieuwe banden, bieden vergelijkbare kwaliteit en zijn milieuvriendelijk doordat de karkassen opnieuw worden gebruikt. Bovendien zijn klantspecifieke aanpassingen mogelijk, zoals zijkantbescherming voor stadsbussen en veegmachines. Toch is het niet altijd eenvoudig om kleine klanten te overtuigen, zegt Eddy van Hemert. “Een chauffeur of eigenrijder die ooit een loopvlak langs de snelweg heeft zien liggen en denkt dat het van een vernieuwde band kwam, laat zich moeilijk overtuigen. Vaak is dat loopvlak echter afkomstig van een nieuwe band die door onderspanning of overbelasting is losgeraakt, iets wat we al dertig jaar weten. Maar dat maakt het niet eenvoudiger om vernieuwde banden te verkopen. Bij grote bedrijven speelt dat sentiment niet. Daar wordt veel meer op de cijfers gestuurd.”
Zelfde medaille
Duurzaamheid draait om het besparen van energie en grondstoffen en een lage rolweerstand. Banden met een lage rolweerstand hebben voordelen voor de VECTO‑waarde, een Duitse CO2‑tolbelasting: hoe lager de CO2‑uitstoot van een truck, hoe lager de Maut (tol). De juiste bandenspanning en correcte uitlijning spelen hierbij ook een belangrijke rol. Voor de ene transporteur zijn verduurzaming en een lage CO2‑uitstoot belangrijk, voor de ander gaat het om rolweerstand = brandstofverbruik. Maar dat zijn twee kanten van dezelfde medaille. “Brandstofbesparing hangt vooral af van de chauffeur, maar bij grotere transportbedrijven zijn de besparingen veel beter meetbaar”, aldus Van Hemert.
Milieuvriendelijk is niet duurder
De financiële voordelen van vernieuwde banden zijn duidelijk, aldus Van Hemert: “Het prijsverschil tussen een nieuwe en vernieuwde truckband is ongeveer 100 tot 150 euro, inclusief karkas. Levert een transporteur zijn eigen karkas aan, dan bespaart hij nog eens.” Vernieuwde banden zijn dus niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Van Hemert: “Iedereen wil verduurzamen. Opdrachtgevers willen graag een milieuvriendelijke transporteur, maar zijn niet altijd bereid om daarvoor te betalen als het iets duurder uitvalt.” Hetzelfde geldt voor sommige transporteurs. “Het prijsverschil tussen een nieuwe Chinese band en een Europese vernieuwde band is momenteel heel klein. Een deel van de Chinese banden wordt vaak afgekeurd voor vernieuwing, wat betekent dat er meer afval vrijkomt.” Waarom zou een transporteur dan toch voor die banden kiezen? “Soms worden banden vroegtijdig kapotgereden, zodat ze nooit door slijtage aan het einde van hun levensduur komen. De karkassen zouden door die beschadigingen toch niet vernieuwd kunnen worden.”
De potentie is er
Bandenspecialist is een servicegericht beroep. Van Hemert en zijn 40 medewerkers staan 24 uur per dag klaar met acht servicewagens. “Het is een turbulent, maar prachtig vak. Ik heb er al 37 jaar plezier in.” Hoe kunnen we de inzet van vernieuwde banden vergroten? “Blijf het promoten. Mede op ons advies is een transportverhuurder met duizend opleggers overgestapt op vernieuwde banden. De potentie is er. Wie nu nee zegt, kan er volgend jaar anders over denken.”
Benieuwd naar de andere verhalen? Je leest alle ervaringen in de Brochure Duurzame Banden