Overheid moet harder trekken aan het vernieuwen van bedrijfswagenbanden

(van links naar rechts): Kees-Jan Riemersma, Sales Director van Banden Plan Europa b.v. en Kargro Banden b.v., Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, Ron van der Jagt, voorzitter Vereniging VACO, Erik Haverkort, Lid Tweede Kamer namens VVD, Jochim Geldens, Financieel directeur Kargro Groep, tevens lid van het Algemeen bestuur van Vereniging VACO.

Leiden, 19 juni 2023 – Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland en Erik Haverkort, Tweede Kamerlid VVD, kwamen met eigen ogen zien welke kansen de banden- en wielenbranche biedt voor de circulaire economie: het vernieuwen van bedrijfswagenbanden. ‘Jammer dat vanuit de overheid zo weinig aan promotie van vernieuwde banden wordt gedaan’, aldus Erik Haverkort. Het bedrijfsbezoek is onderdeel van de kennis- en informatiecampagne over vernieuwde banden, die VACO eind vorig jaar lanceerde.

In een lineaire economie wordt een band gedemonteerd en weggegooid zodra de profieldiepte te gering is en vervangen door een nieuwe band. De roep om duurzaamheid, zuinig omgaan met grondstoffen en de circulaire economie vormen voor zowel bedrijfsleven als overheid redenen om duurzame alternatieven te overwegen. Het verlengen van de levensduur van bedrijfswagenbanden via bandenvernieuwing is een goed en logisch antwoord op deze vraag voor nationale en internationale transporteurs, eigen vervoerders, openbaar vervoer, overheid, stadslogistiek, landbouwvoertuigen: noem maar op. Als het karkas van een band in goede conditie is, kan dit worden voorzien van een nieuw loopvlak en eventueel nieuwe zijwanden. Dan spreek je van een vernieuwde band.

De pluspunten van het vernieuwen van banden liggen voor het oprapen: vernieuwde banden zijn volkomen veilig en betrouwbaar, hebben een lichtere ecologische voetafdruk én hebben een gunstige kilometerkostprijs. Hergebruik van banden beperkt afval en bespaart per band tijdens de productie ongeveer 55 kilo aan grondstoffen en afval, ruim 60% CO2-uitstoot en 70 liter olie. De prestatie is gelijk aan die van een vergelijkbare nieuwe band. Daarnaast is een vernieuwde band gemiddeld 30% goedkoper dan een nieuwe band.

Naast het vernieuwen van banden neemt de banden- en wielenbranche ook op andere manieren zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid:

• Bandeninzamelingsbedrijven keuren en selecteren ingezamelde banden op diverse mogelijkheden voor hergebruik en recycling;
  • Bandenverwerkingsbedrijven recyclen gebruikte banden waardoor bijzonder waardevolle grondstoffen worden herwonnen, die vervolgens tot nuttige producten worden verwerkt. De EU heeft natuurrubber tot kritische grondstof bestempeld. In Nederland wordt jaarlijks ruim 100.000 ton banden en rubber duurzaam verwerkt.

Duurzaamheid, zuinig omgaan met grondstoffen, de circulaire economie, de prestatie én de lagere aanschafprijs zouden voor zowel bedrijfsleven als overheid redenen moeten zijn om vernieuwde banden te gebruiken. Toch is in Nederland het marktaandeel van vernieuwde bedrijfswagenbanden een stuk lager dan in de ons omringende landen. Momenteel rijdt ongeveer 20% van het personen- en vrachtvervoer in Nederland op vernieuwde banden. In Duitsland is dat 28%, in Frankrijk 35% en in de VS rijdt zelfs de helft op vernieuwde banden.

Het Nederlands bedrijfsleven en de overheid laten dus kansen liggen, vindt VACO. Wanneer we in Nederland op het Franse niveau zouden komen, kunnen we 10.125.000 kilo CO2-uitstoot, 5.250.000 liter olie en 4.125.000 kilo grondstoffen en afval extra besparen ten opzichte van het huidige Nederlandse niveau. In Duitsland en Frankrijk dragen vooral stimuleringsregelingen van de overheid bij aan het grotere marktaandeel. Als de Nederlandse overheid bandenvernieuwing stimuleert, zoals in Duitsland en Frankrijk ook het geval is, verhoogt dit op korte termijn de duurzaamheid binnen het personen- en vrachtvervoer.

Einde bericht

Noot voor de redactie:
Meer info: ga naar duurzamebanden.nl en lees de ervaringen van gebruikers van vernieuwde banden.

Socials

Partners
De kennis- en informatiecampagne duurzamebanden.nl wordt gedragen door de producenten van vernieuwde banden, lid van VACO. Betrokken zijn: Banden Plan Europa, Peet Borst Bandentechniek Schoonhoven, Bridgestone Europe, Continental Benelux, Goodyear Tires Netherlands, Hankook Tire Netherlands, Michelin Nederland, Roline en Vulkanisatie Friesland.

VACO is de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland. VACO behartigt de belangen ruim 650 banden- en wielenbedrijven uit de gehele bedrijfskolom. De leden van VACO zijn ingedeeld in negen sectoren: productie, handel, bandenservice, bandeninzameling, -vernieuwing en -verwerking, industriebanden, landbouwbanden en wielen. Bij VACO zijn ruim 300 bedrijven aangesloten met ruim 650 vestigingen in de Nederlandse banden- en wielenbranche. Dit is ongeveer 90% van de branche. In de totale branche zijn circa 8.000 mensen werkzaam. Er zijn 18 mensen werkzaam bij VACO in Leiden.

Archimedesweg 31
2333 CM Leiden

Mail      : info@duurzamebanden.nl
Bel       : inhoudelijk – Arie Verhoef (06 51 40 23 76)