Waarom hebben vernieuwde bedrijfswagenbanden nog geen bandenlabel?

Banden voor vrachtwagens, opleggers en aanhangers en bussen voor personenvervoer moeten volgens EU-wetgeving reeds een aantal jaren beschikken over een bandenlabel. Uit dit bandenlabel blijkt of het gebruik van deze band gunstig is voor brandstofefficiëntie (rolweerstand), wat de grip op nat wegdek is (relatie met verkeersveiligheid) en hoeveel extern afrolgeluid deze band maakt. Extern afrolgeluid is het bandengeluid dat omstanders horen als een vrachtauto of bus voorbijrijdt.

Vernieuwde banden beschikken nog niet over een bandenlabel. Hierover vindt reeds vele jaren overleg plaats tussen de producenten van vernieuwde banden en de Europese Unie. Besluitvorming is niet zo eenvoudig als bij nieuwe banden. Nieuwe banden van één merk en één type hebben immers alle nagenoeg dezelfde eigenschappen die eenvoudig in een bandenlabel te vatten zijn.

Bij vernieuwde banden kan sprake zijn van het gebruik van dezelfde profielen op verschillende karkassen. Dit kan resulteren in eigenschappen die in beperkte mate van elkaar afwijken. Daarom vergt het meer tijd van zowel overheid als bedrijfsleven om tot goede afspraken te komen ten aanzien van het bandenlabel voor vernieuwde banden. Naar verwachting zullen vernieuwde banden in 2026 worden voorzien van een bandenlabel.