Nieuwe bedrijfswagenbanden hebben een Europees bandenlabel. Dit label geeft onder meer aan wat de rolweerstand is (van invloed op brandstof- en elektriciteitsgebruik), wat de grip op nat wegdek is en wat het externe afrolgeluid van een band is. Bandenfabrikanten testen nieuwe banden steekproefsgewijs. De resultaten van deze testen bepalen de inhoud van het bandenlabel van de betreffende band.
De grip op nat wegdek en het externe afrolgeluid worden met name door het profiel van de band bepaald. Echter de rolweerstand wordt met name bepaald door het karkas. Bij loopvlakvernieuwing wordt een bepaald loopvlak op verschillende karkassen toegepast. De aard van het karkas bepaalt dan in hoge mate wat de rolweerstand van de vernieuwde band is. Dat maakt het vaststellen van een bandenlabel voor vernieuwde banden complex. De Europese Unie streeft ernaar om binnen enkele jaren ook een berekeningswijze voor het Europese bandenlabel voor vernieuwde banden beschikbaar te stellen. Vanaf dat moment beschikken vernieuwde banden ook over het Europese bandenlabel.
Vernieuwde bedrijfswagenbanden moeten sinds 2010 voldoen aan het Europese keurmerk UN-ECE-R109. Dit keurmerk stelt eisen aan zowel de kwaliteit van vernieuwde banden als aan het productieproces. Het eindproduct wordt steekproefsgewijs gecontroleerd door een gecertificeerde instelling (bijvoorbeeld TÜV). Er zijn periodieke audits van het productieproces in opdracht van de overheid. In Nederland doet de RDW dit. De bandenvernieuwingsbedrijven moeten beschikken over een kwaliteitszorgsysteem
Gebruikte banden komen in aanmerking voor vernieuwing als deze aan hoge eisen voldoen. Ten eerste moet een band geschikt zijn voor vernieuwing: de band moet een degelijk karkas hebben. Ten tweede moet de band aan hoge kwaliteitseisen voldoen: het karkas mag niet te veel schade hebben.
Producenten van vernieuwde bedrijfswagenbanden moeten voldoen aan het Europese keurmerk: UN-ECE-R109. Dit keurmerk stelt zowel eisen aan de vernieuwde band als aan het productieproces. Een gecertificeerde instelling test het eindproduct steekproefsgewijs. Bedrijven die bedrijfswagenbanden vernieuwen, moeten bovendien beschikken over een kwaliteitshandboek en krijgen periodiek een audit. In Nederland doet de RDW dit.
Klik hier voor het overzicht van bedrijven die vernieuwde bedrijfswagenbanden produceren. Staat uw bedrijf er niet tussen? Stuur dan een bericht naar info@duurzamebanden.nl.
Vernieuwde bedrijfswagenbanden zijn heel duurzaam: minder gebruik van grondstoffen (75%), minder olie (70%), minder CO2 uitstoot in het productieproces (ruim 60%) en minder afval (gemiddeld 50 tot 55 kg per band).
In het kader van de kennis- en informatiecampagne over vernieuwde banden zijn gebruikers van vernieuwde banden gevraagd hun ervaringen met vernieuwde banden te delen. Klik hier voor deze gebruikerservaringen op Duurzamebanden.nl.
Een nieuwe band wordt voor het eerst onder een voertuig gemonteerd. Deze band wordt meestal gedemonteerd als de profieldiepte te gering wordt. Als het karkas van deze band in goede conditie is kan deze worden voorzien van een nieuw loopvlak en eventueel nieuwe zijwanden. Dan spreek je van een vernieuwde band.