Wegenbouwer Millenaar & Van Schaik

Vernieuwde banden bieden een enorme besparing op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd ligt de kwaliteit van vernieuwde banden op het niveau van nieuwe banden. Dat is de ervaring van wegenbouwer Millenaar & Van Schaik. “We besparen met twee keer vernieuwen niet alleen veel geld, maar ook op CO2-uitstoot en afval.”

Bij Millenaar & Van Schaik heeft elke band drie levens

Millenaar & Van Schaik is een begrip in de Nederlandse wegenbouw en vervoert alles wat wegenbouw gerelateerd is: asfalt, freesasfalt, sloopwerk, korrelpuin, grond en zand en natuurlijk de eigen asfaltmachines en walsen. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel: de doelstelling is om elk jaar de CO2-uitstoot met zeven procent te reduceren. Recent heeft Dick Millenaar een duurzaamheidsprijs mogen ontvangen. “Daar zijn we trots op. Wij hebben honderd auto’s, vooral vierassers, vijfassers en trekkers en opleggers. Sinds kort hebben we ook zeven korte vijfassers, die een dieplader slepen en toch binnen de acht meter blijven. Het merendeel van het wagenpark rijdt op vernieuwde banden.”

Elke band drie levens
Dick Millenaar: “We kopen eerst nieuwe banden en laten die banden tot tweemaal vernieuwen volgens streng gecontroleerde omstandigheden. Elke band heeft dus drie levens. Alle posities komen in aanmerking voor vernieuwde banden. Er is eigenlijk maar één uitzondering en dat is op de stuuras van trekkers. We hebben namelijk ook instroom van nieuwe banden nodig om karkassen aan te leveren voor het productieproces. We monteren overigens wel vernieuwde banden op de voorassen van de vier- en vijfassers. Alle banden komen in aanmerking voor vernieuwing, dus ook de banden van de diepladers die het behoorlijk voor hun kiezen krijgen. Die kleine wielen worden vaak maximaal beladen en het wringt veel. Die banden laten we daarom slechts één keer vernieuwen.”

Klanten vragen naar vernieuwde banden
Dick Millenaar: “Onze opdrachtgevers zijn aannemers die veel werken voor Rijkswaterstaat, provincies en gemeentes. Waar opdrachtgevers vroeger voornamelijk naar de kostprijs keken, is voor de overheid duurzaamheid nu het belangrijkste argument. Wij krijgen veel vragen over wat wij doen aan het beperken van CO2-uitstoot, duurzaamheid en de omgang met afvalstoffen. In aanbestedingen mogen wij duurzaamheidsinvesteringen in de aanbestedingsprijs compenseren. We hoeven dus niet te kiezen tussen duurzaamheid en kostprijs, want anders zouden wij ons met die duurzaamheidsinvesteringen uit de markt prijzen.”

Milieu- én financiële winst
Maar ook in dat geval zou er met vernieuwde banden nog niets aan de hand zijn. Investeringen in vernieuwde banden zijn behalve duurzaam immers ook financieel aantrekkelijk. Dick Millenaar: “Banden zijn goedkoper als je ze twee keer vernieuwd. Met twee vernieuwingen zijn we nog steeds goedkoper uit dan met nieuwe banden. Een vernieuwing kost ongeveer 60 procent van de nieuwprijs van een nieuwe band en de tweede vernieuwing ook. We besparen met twee keer vernieuwen dus niet alleen veel geld, maar beperken ook de CO2-uitstoot en besparen op afval.”

Duurzaam en hoge kwaliteit
Millenaar & Van Schaik heeft een lichte voorkeur voor warmvernieuwing, maar als sommige bandenmaten (nog) niet in warmvernieuwing verkrijgbaar zijn, dan gebruiken ze koudvernieuwde banden*. Dick Millenaar: “Vernieuwde banden zijn een enorme besparing in het kader van duurzaamheid, terwijl de kwaliteit niet minder is dan die van een nieuwe band. Karkassen worden streng gekeurd en bij de minste of geringste afwijking wordt het karkas voor vernieuwing afgekeurd. Wij merken nergens dat vernieuwde banden minder goed zouden zijn dan nieuwe banden.”