Wat is het verschil tussen koudvernieuwde en warmvernieuwde banden?

Er zijn twee methoden van vernieuwing. Beide producten kennen een vergelijkbare voorbereiding:
• Gebruikte banden (karkassen) krijgen een uitvoerige kwaliteitsinspectie.
• Goedgekeurde karkassen worden geruwd: oneffenheden worden opgevuld en vervolgens wordt de band ofwel koud ofwel warm gevulkaniseerd.
De banden kunnen daarna warm of koud worden gevulkaniseerd

Koudvernieuwing
Bij koudvernieuwing wordt een dunne laag tussenrubber op het geruwde karkas gelegd. Hierop wordt een kant en klaar voorgevulkaniseerd loopvlak gelegd. Het karkas wordt geheel omsloten door een rubberen ‘envelop’, die de band en het loopvlak vacuüm trekken waardoor er een onvervormbaar geheel ontstaat. In een autoclaaf (drukkamer) vulkaniseert het loopvlak zich onder druk, tijd en temperatuur waardoor het permanent met het karkas verbonden wordt. Dit vindt plaats bij ongeveer 100 graden Celsius.

Warmvernieuwing
Bij warmvernieuwing wordt het karkas (loopvlak en zijwanden) bedekt met onbewerkt rubber. In een vorm/mal wordt de band gevulkaniseerd en krijgt z’n definitieve vorm en profiel. Dit vindt plaats bij ongeveer 155 graden Celsius. Hierdoor rijdt de vernieuwde band niet alleen als een nieuwe band, maar heeft het ook het uiterlijk van een nieuwe band.