Dijco, de huisvervoerder van The Greenery, rijdt al meer dan dertig jaar op vernieuwde banden en is nog nooit teleurgesteld. “Wij gebruiken alleen grondig geïnspecteerde karkassen voor onze bedrijfswagenbanden: geen uitval, geen lekrijden, geen problemen. Een karkas dat door de uiterst strenge keuringseisen komt, heeft ons nog nooit teleurgesteld.”

Aan het woord is Egbert van Alphen, algemeen directeur van Dijco Bleiswijk. Dijco is een dochterbedrijf van coöperatie The Greenery, waar 350 groente- en fruittelers bij aangesloten zijn. Dijco is specialist in het geconditioneerd vervoeren van groente, fruit en paddenstoelen en rijdt met bijna veertig Scania- en vijftien Volvo-trekkers, negen ecocombi’s (LZV’s) en honderdveertig opleggers. In het Hollandse groenteseizoen (van april tot oktober) huurt Dijco zo’n honderd tot honderdvijftig trekkers in om de hoeveelheid groente en fruit vers bij de klanten te krijgen.
Al dertig jaar op vernieuwde banden
Elke truck van Dijco Bleiswijk wordt geleverd op nieuwe banden. Wanneer die versleten zijn worden ze vervangen door vernieuwde banden: “Wij monteren vernieuwde banden op de trekassen. Dat doen we al meer dan dertig jaar. De belangrijkste reden is dat het ons prijstechnisch en kwalitatief goed past. De prijs van vernieuwde banden is voordelig en we hebben er nooit problemen mee.” Dat Dijco op vernieuwde banden rijdt, is vooral een kwestie van de lage aanschafprijs en lage kilometerkostprijs. Hoewel recycling een goed argument zou zijn: 75 procent minder grondstoffen, 80 procent minder CO2-emissie. “Natuurlijk speelt het milieu mee, maar de druk op de prijs is groot, dus de keus valt vooral de kant van de economische argumenten op.”
Nog nooit teleurgesteld
Dijco rijdt elke dag naar distributiecentra, tussenhandel, horeca en supermarkten in binnenland en rijdt daarnaast naar Duitsland, Engeland, Zwitserland en Frankrijk. Egbert: “De banden worden recht-toe-recht-aan gebruikt en rijden veel lange afstanden. Zelfs op de stuuras zien we minimale slijtage. We letten daarom behalve op het profiel ook op de datum, want we willen niet dat de banden te oud worden. In het verleden monteerden we in oktober nieuwe banden, zodat we in de wintermaanden in bijvoorbeeld Zwitserland op een vol profiel konden rijden. De gedemonteerde banden reden we dan in Nederland op, maar dat doen we nog maar in heel beperkte mate. We rijden tegenwoordig ook internationaal door tot het profiel bijna versleten is. Met onze leverancier hebben we afgesproken dat we voor de vernieuwde banden alleen karkassen van kwaliteitsbanden gebruiken: geen uitval, geen lekrijden, geen problemen. Een karkas dat door de keuringseisen komt, heeft ons nog nooit teleurgesteld.”
Tweemaal per week controle
Op de vestiging in Bleiswijk heeft Dijco een eigen werkplaats voor (preventief) onderhoud van opleggers en koelmotoren. Alleen voor specialistische werkzaamheden worden externe bedrijven ingeschakeld. Egbert: “Al twintig jaar lang komt hier tweemaal per week een servicemonteur langs. Onze werkplaatschef houdt met de specialist de profielen in de gaten en samen bepalen ze welke werkzaamheden worden uitgevoerd. Daarnaast hebben we een beperkte voorraad bandwielcombinaties, zodat we indien nodig ook zelf kunnen monteren.”